4.1 Perhimpunan
Mingguan
Penyebaran
menyintai alam sekitar disampaikan kepada murid melalui perhimpunan mingguan
pada setiap pagi pada hari Isnin. Antara perkara yang disampaikan oleh guru
bertugas mingguan adalah seperti mengingatkan murid tentang pentingnya menjaga
kebersihan dan keceriaan kelas yang dapat membantu menyumbangkan kepada
persekitaran pembelajaran yang kondusif dan selesa kepada murid SK Raja Muda
(Integrasi). Malah ianya akan mendidik murid-murid betapa pentingnya
mengutamakan kebersihan . Ini akan menjauhkan dirinya daripada penyakit serta
dapat menyemai rasa cinta kepada alam sekitar.
4..2
Pemasangan Papan Tanda Alam Sekitar
Pihak sekolah juga menyebarkan tentang
menyintai alam sekitar ini melalui papan tanda yang dipamerkan di kawasan
sekolah seperti poster menjaga kebersihan, cara mencuci tangan, penjagaan
tandas, penjagaan kawasan seperti cerun dan lereng, longkang, tumbuh-tumbuhan,
tangki septik dan pelbagai mesej yang memberi penerangan berkaitan dengan pendidikan
alam sekitar.
4.3
Sudut Alam Sekitar
Mewujudkan Sudut Alam Sekitar di sekolah SK Raja
Muda (Integrasi) yang bertujuan untuk memberikan pengetahuan dan maklumat
mengenai alam sekitar kepada murid melalui tampalan poster, artikel, risalah,
mempamerkan hasil kerja murid seperti buku skrap bertemakan alam sekitar,
mewarna gambar tentang alam sekitar dan sebagainya.
4.4
Membina SITE dalam Vle-Frog
Pihak sekolah menggalakkan warga guru membina
SITE yang berkaitan alam sekitar yang bertujuan untuk menyebarkan maklumat
secara global berkaitan dengan alam sekitar serta aktiviti-aktiviti yang
bersangkutan dengan program Sekolah Lestari Alam Sekitar .
5.5
Kempen Penjimatan Elektrik.
Amalan penggunaan cahaya semulajadi dan
membiarkan tingkap terbuka yang mana dapat menjimatkan tenaga elektrik.Pelajar
dinasihatkan memadam suis lampu dan kipas yang tidak digunakan terutamanya di
dalam kelas. Amalan ini diterapkan melalui kempen dan ucapan mingguan yang
diselitkan oleh Guru Besar .
6.6
Kempen Menjaga Pokok di Persekitaran Sekolah
Ahli jawatankuasa 3K mengadakan kempen menjaga
pokok di persekitaran sekolah kepada semua murid SK Raja Muda (Integrasi) bagi
tujuan menceriakan dan menghijaukan persekitaran yang akan menyumbang kepada
keseimbangan eko sistem. Seperti mana yang diketahui , pokok menyerap karbon
monoksida dan membebaskan oksigen ke atmosfera. Secara tidak langsung
akan memberi suasana yang segar kepada murid untuk menghadapi sesi
pembelajaran.
4.7
Penggunaan tong sampah
Semua warga guru dan murid-murid serta semua
kakitangan sekolah hendaklah bertanggung jawab memastikan persekitaran sekolah
sentiasa bersih dengan menggunakan tong sampah dan ianya dapat memupuk amalan ini di kalangan
warga sekolah. Tong sampah ini akan diletakkan di tempat-tempat yang strategik
dan sesuai bagi memupuk aspek kebersihan di kalangan warga sekolah.
4.8
Kempen Penjimatan Air
Murid-murid dinasihatkan menutup air dengan
betul bagi mengelakkan pembaziran air di sekolah. Papan tanda yang berkaitan
dengan penjimatan air di pasang untuk tujuan mengingatkan murid tentang
penggunaan air secara berhemah.
4.9
Pengunaan tong kitar semula.
Dengan adanya tong kitar semula semua warga
sekolah dapat mengasingkan bahan-bahan terbuang seperti kertas, tin dan kaca. Sampah-sampah
tersebut akan diproses dan dikitar semula untuk dihantar ke Alam Flora.
4.10
Sudut Lestari
Setiap bilik darjah diminta menyediakan papan maklumat yang mana
maklumat-maklumat tentang alam sekitar akan dipamerkan di sudut tersebut.
Malah ianya bergabung dengan sudut Bahasa Inggeris. Pihak sekolah meminta
murid-murid seboleh-bolehnya mencari informasi mengenai alam sekitar dalam
bahasa inggeris. Tambahan pula Bahasa Inggeris adalah kebitaraan yang dipilih dari
bidang akademik.
4.11
Bengkel Kemahiran Hidup
Mengamalkan kebersihan dan amalan kitar
semula di bengkel kemahiran hidup. Aktiviti seperti berkebun dapat menyemai
sikap cintakan alam sekitar dan tumbuh-tumbuhan. Murid-murid diajar berkebun,
cara-cara memproses baja kompas, mengajar murid tentang ekosistem perikanan . memelihara
ikan dan sebagainya. Pembelajaran yang melibatkan praktikal di kalangan murid
lebih menyeronokkan dan di sinilah peranan guru sangat penting dalam menyemai
sikap sayangkan alam sekitar di kalangan pelajar.
4.12
Sistem Pembangunan Maklumat
Panitia Bahasa Melayu berkerjasama dengan
mengadakan pertandingan mencipta sajak. Koleksi buku, hasil kerja /lembaran
kerja dan kumpulan sajak-sajak ,Haiku yang bertemakan alam sekitar hasil
ciptaan pelajar semasa aktiviti-aktiviti lestari sekolah dijalankan. Lembaran
kerja untuk aktiviti pelajar yang berkaitan dengan alam sekitar telah
difailkan.
4.13
.Buku/Folio
Buku-buku yang berkaitan dengan dengan alam
sekitar akan ditempatkan di ruangan yang ditetapkan sebagai rujukan guru dan
pelajar.
Memastikan perancangan dan pelaksanaan
program dan aktiviti yang berkaitan dengan pendidikan alam sekitar
dijalankan.
2
Timbalan Pengerusi
Memantau perkembangan pelaksanaan program
dan aktiviti alam sekitar.
3.
Penyelaras
Menyelaraskan aktiviti-aktiviti atau
program-program alam sekitar.
3
Setiausaha
Mencatat minit mesyuarat dan
bertanggungjawab atas perkara yang berkaitan dengan surat-menyurat.
4
Bendahari
Merekod segala pendapatan dan perbelanjaan
5
Jawatankuasa
Pelaksana
Melaksanakan aktiviti-aktiviti dan
program-program alam sekitar dengan pasukan kerja masing-masing.
No comments:
Post a Comment