3.0 PENGHIJAUAN
Perlaksanaan program penghijauan, unit penghijauan sekolah telah
ditubuhkan. Pembentukan beberapa kumpulan kecil yang mana akan bertanggungjawab
dalam menjaga dan memperindahkan taman-taman sedia ada atau yang baru
diwujudkan mengikut kreativiti kumpulan masing-masing.
3.1 STRATEGI
DAN PELAN TINDAKAN PENGHIJAUAN
PELAN TINDAKAN KOMPONEN PENGHIJAUAN 2014
– 2016
Komponen :
PENGHIJAUAN
|
||||
Penunjuk
boleh ukur
|
Aktiviti
|
Tempoh/
Tarikh
|
Kos
|
Pelaksana
|
1. Sistem
Pengurusan Taman
|
a.
Pelan pembangunan dan pengurusan
b.
bersepadu taman-taman Sekolah
|
Sepanjang Bulan Jun dan Julai
|
-
|
Guru penasihat Kelab/Persatuan
|
c.
Jadual bertugas
d.
Penyelenggaraan taman
|
Sepanjang Bulan Jun dan Julai
|
-
|
Guru penasihat setiap taman / ahli
|
|
e.
Penggunaan baja kompos dari tapak kompos
untuk pembajaan
|
Sepanjang tahun
|
-
|
Pelajar dibantu Guru penasihat dan pekerja am
|
|
f.
Pelabelan nama saintifik dan tempatan pokok
|
Sepanjang Bulan Jun dan Julai
|
Guru penasihat setiap taman /ahli
|
||
g.
Pelabelan maklumat nilai penggunaan tumbuhan
|
Sepanjang Bulan Jun dan Julai
|
Guru penasihat setiap taman / ahli
|
||
h.
Penyiraman pokok menggunakan air hujan dari tangki
takungan
|
Sepanjang tahun
|
Pekerja / Pekebun
|
||
2. Rekabentuk taman :-
- keadaan
lanskap taman
- kebersihan
taman dan
susun atur
taman
|
a.
Lanskap
ditambah-baik
dari masa ke
semasa melalui
aktiviti
keceriaan
dengan hiasan
dan tanaman baru
b. Taman kepunyaan
kelab dan
persatuan
dibersihkan dan
diselenggarakan
oleh ahli-ahli
masing-masing
ketika aktiviti
kokurikulum
|
Sepanjang
tahun
Sepanjang
tahun
|
Guru-guru Penasihat kelab/persatuan dan ahli-ahli
|
|
1.
Proses
implementasi
penghijauan :-
- Projek
membuat baja
kompos
|
a. Menghasilkan baja kompos.
b. Mendapatkan khidmat nasihat dari
agensi luar MBSA tentang
pengurusan kompos
|
Sepanjang tahun
|
Bahan sisa makanan dari kantin
|
Puan
Shahidawati
Murid
Pekerja
|
- 3 Program 1
pelajar 1 pokok
|
a. Program akan dilancarkan pada Hari Alam
Sekitar
|
Jun 2014
|
Bimbingan dan Kaunseling
Kelab/Persatuan
|
|
- 4. Penubuhan
stesen
pembelajaran
:
- Taman-taman
|
a.
Pelabelan nama saintifik dan kegunaan pokok-pokok di
taman sekolah
|
Julai –September 2014
|
Kelab dan Persatuan
|
|
b. Menyediakan bahan bacaan / penerangan
/ paparan tentang langkah-langkah penghasilan kompos
|
Julai–September 2014
|
-
|
Pn. Shahidawati
|
|
5. Penyelenggaraan kawasan padang
|
a.
Menyelenggara padang dan menjaga pokok-pokok di kawasan
padang
|
Sepanjang
tahun
|
Pekerja am dari syarikat pembersihan
dan pekebun sekolah
|
|
6. Pengurusan sumber ke arah meningkatkan kecekapan
dan penjimatan penggunaan :-
Penjimatan
penggunaan air
|
a.
Mewujudkan sistem pengumpulan air hujan
b.
Pemeriksaan paip dan pili air untuk kebocoran
dan tindakan pembaikan segera (jadual pemeriksaan berkala)
c.
Risalah panduan penjimatan penggunaan air
|
Mulai Jun 2014
Sepanjang tahun
Sepanjang tahun
|
|
Pihak
pengurusan
Pekerja am
|
7.Penjimatan tenaga elektrik
|
a.
Pengawas membuat pemantauan penggunaan alat elektrik
sewaktu rehat, pertukaran kelas dan waktu bersurai (Jadual
pemantauan dan pelaporan)
b.
Penjimatan penggunaan eletrik dalam bilik-bilik khas
c.
Penyemakan kerosakan kabel dan alat elektrik berjadual
d.
Tindakan segera pembaikan kerosakan untuk mengelak
kebocoran elektrik
e.
Risalah dan ceramah kepentingan penjimatan elektrik
|
Mulai Jun 2014
Sepanjang tahun
RM250.00
|
-
-
-
-
-
|
Pihak pengurusan sekolah
Guru pengawas dan pengawas
Pekerja am
|
6.
Pengurusan
bahan
habis guna :
Pengurangan penggunaan kertas di
pejabat
|
a.
Fotostat di kedua-dua muka kertas
c.
Kertas tersalah cetak / rosak dikitar semula
|
Sepanjang tahun
|
-
|
Staf pejabat
|
7. Pemantapan sikap guru, pelajar dan kakitangan
sekolah terhadap pemuliharaan alam sekitar
|
a.
Penganjuran aktiviti di sekolah berkaitan alam sekitar seperti
berikut :
·
Pertandingan
Haiku
·
Pertandingan
Bahan PSS
|
Bulan Jun hingga Oktober
2014
|
-
|
Guru Media
|
No comments:
Post a Comment