2.0 KOMPONEN PENGURUSAN
2.1 CARTA ORGANISASI MENUJU SEKOLAH LESTARI
PENGERUSI
|
: TUAN HAJI KAMARUZZAMAN BIN YAHYA
|
GURU BESAR
|
TIM.PENGERUSI
|
: ANITA PAMELA CARMEL
|
GPK HAL EHWAL MURID
|
NAIB.PENGERUSI
|
: RUSLINA BINTI
MOHD YUNUS
|
GPK
PENTADBIRAN
|
: NORKHAIDZIR BIN
MOHD NOOR
|
GPK KO
KURIKULUM
|
|
: DZULFIDA BINTI
DAUD
|
GPK PEND.
KHAS
|
|
: JAMAIAH BINTI
MAHAMAD
|
GPK PETANG
|
|
SETIAUSAHA
|
: SHAHIDAWATI BINTI
SAID
|
|
AJK
|
: NORITA BINTI MOHD
NOOR
|
|
: AZIMAH BINTI
ABDUL AZIZ
|
||
: NORZITA BINTI
MAADUN
|
||
: JUHAIDA BINTI
MOHD RAZALI
|
||
: ARISON BINTI
BAHAROM
|
||
: KASFULLIZAM BIN
ABDULLAH
|
||
: NOOR FAIZAH BT MD
RADZI
|
||
: KASFULLIZAM BIN
ABDULLAH
|
||
: SIHAH BINTI
HAMBALI
|
||
: SUZANA
PUTRI BINTI ABDUL KADIR
|
||
:RUZILA BT MOHAMAD
ZIN
|
||
:ABD RAHMAN BIN MAT
ALI
|
||
:ANNUSURIA A/P
RAMADU
: ZURAIDAH BT
HASHIM
:MORSHADILA BT
MOHAMAD
:ATIAH RAZANAH BT
IDRIS
:SIHAH BT HAMBALI
:NOOR FAIZAH BT MD
RADZI
:ZULAWATI BINTI MAT
YASIN
|
2.2 Visi , Misi dan
Motto
2.1 VISI
Mengamalkan budaya lestari sepanjang
masa.
2.2 MISI
Seluruh warga sekolah menzahirkan
keperihatinan terhadap kelestarian alam sekitar.
2.1 MOTTO
We Care We Share
2.3
OBJEKTIF PELAKSANAAN PENDIDIKAN LESTARI ALAM SEKITAR.
OBJEKTIF PELAKSANAAN PENDIDIKAN LESTARI ALAM SEKITAR.
Pihak pengurusan telah
menetapkan beberapa sasaran objektif Pendidikan Lestari Alam Sekitar yang
harus dicapai oleh Sekolah Kebangsaan Raja Muda (Integrasi) . Melalui
Pendidikan Lestari Alam Sekitar ini, diharapkan akan dapat :-
I.
Melaksanakan pendidikan yang menerapkan unsur
alam sekitar secara berterusan melibatkan semua murid melalui aktiviti
pengajaran dan pembelajaran alam sekitar merentasi kurikulum, aktiviti-aktiviti
ko-kurikulum serta projek-projek penghijauan yang dijayakan oleh seluruh warga
sekolah termasuk PIBG.
II.
Menimbulkan kesedaran dan perubahan sikap
serta amalan dalam kalangan warga sekolah dan komuniti setempat.
III.
Mempertingkatkan kualiti persekitaran sekolah
dengan memastikan kebersihan dan keceriaan persekitaran sekolah adalah pada
tahap yang tinggi pada setiap masa dan kesannya wujud suasana persekitaran
sekolah yang harmoni dan selesa .
IV.
Melalui Program 3K, setiap kelas harus
menerapkan elemen alam sekitar di dalam bilik darjah dan mencapai
sekurang-kurangnya 80 peratus markah dari jumlah 100 peratus markah dalam
penilaian kebersihan kelas bermula dari kelas pra sekolah, kelas
pendidikan khas, tahun 1 hingga ke tahun enam .
V.
Memupuk kerjasama antara komuniti sekolah
dengan masyarakat setempat dalam pelaksanaan aktiviti mesra alam.
VI.
Sekolah Kebangsaan Raja Muda (Integrasi) menjadi penanda aras kepada
sekolah lain dan komuniti setempat untuk pelaksanaan Pendidikan
Lestari Alam Sekitar .
2.4 PIAWAI SUASANA DAN
PERSEKITARAN SEKOLAH LESTARI
Merealisasikan sasaran Menuju Sekolah Lestari . pihak pengurusan
telah menyusun Perancangan Strategik dan pelan tindakan untuk pelaksanaan
kelestarian alam sekitar 2013 – 2015 yang diharapkan dapat memupuk di
kalangan murid-murid sekolah ini tentang unsur-unsur pendidikan dan kesedaran
serta kepentingan menjaga alam sekitar di kalangan murid Sekolah Kebangsaan
Raja Muda ( Integrasi) . Antara piawai suasana dan persekitaran
Sekolah Lestari Alam Sekitar Sekolah Kebangsaan Raja Muda ( Integrasi) ialah :-
2..Pendidikan Lestari Alam Sekitar juga bermatlamat ke arah sifar sampah, kawasan persekitaran sekolah yang bersih dan ceria setiap masa serta dapat mewujudkan sekolah dalam taman.
3. Warga sekolah Sekolah Kebangsaan Raja Muda ( Integrasi) menyedari kepentingan dalam menghargai, menyayangi dan menjaga alam sekitar.
4. Mewujudkan unsur terapeutik berasaskan penghijauan kepada warga sekolah. Unsur terapeutik ini akan dapat membantu menyeimbangkan emosi khususnya murid Sekolah Kebangsaan Raja Muda ( Integrasi)
5. Menggalakkan inovasi dan aktiviti alam sekitar yang dapat menjimatkan penggunaan sumber dan menggunakan produk mesra alam.
6. Memastikan semua bilik khas mesti sentiasa bersih dan ceria dan mempamerkan ciri-ciri suasana mesra alam.
No comments:
Post a Comment