Thursday, 17 April 2014

MENUJU SEKOLAH LESTARI - KOMPONEN PENGURUSAN



2.0       KOMPONEN PENGURUSAN

2.1      CARTA ORGANISASI MENUJU SEKOLAH LESTARI


PENGERUSI
  : TUAN HAJI KAMARUZZAMAN BIN YAHYA
GURU BESAR
TIM.PENGERUSI
: ANITA PAMELA CARMEL
GPK HAL EHWAL MURID
NAIB.PENGERUSI
: RUSLINA BINTI MOHD YUNUS
GPK  PENTADBIRAN

: NORKHAIDZIR BIN MOHD NOOR
GPK  KO KURIKULUM

: DZULFIDA BINTI DAUD
GPK  PEND. KHAS

: JAMAIAH BINTI MAHAMAD
GPK PETANG
SETIAUSAHA

: SHAHIDAWATI BINTI SAID

AJK
: NORITA BINTI MOHD NOOR


: AZIMAH BINTI ABDUL AZIZ


: NORZITA BINTI MAADUN


: JUHAIDA BINTI MOHD RAZALI


: ARISON BINTI BAHAROM


: KASFULLIZAM BIN ABDULLAH


: NOOR FAIZAH BT MD RADZI


: KASFULLIZAM BIN ABDULLAH


: SIHAH BINTI HAMBALI


: SUZANA  PUTRI BINTI ABDUL KADIR


:RUZILA BT MOHAMAD ZIN


:ABD RAHMAN BIN MAT ALI


:ANNUSURIA A/P RAMADU
: ZURAIDAH BT HASHIM
:MORSHADILA BT MOHAMAD
:ATIAH RAZANAH BT IDRIS
:SIHAH BT HAMBALI
:NOOR FAIZAH BT MD RADZI
:ZULAWATI BINTI MAT YASIN




2.2 Visi , Misi dan Motto


2.1         VISI



Mengamalkan budaya lestari sepanjang masa.



2.2  MISI



Seluruh warga sekolah menzahirkan keperihatinan terhadap kelestarian alam sekitar.


2.1         MOTTO



We Care We Share





2.3
 OBJEKTIF PELAKSANAAN PENDIDIKAN LESTARI ALAM SEKITAR.

Pihak pengurusan telah menetapkan beberapa sasaran objektif Pendidikan Lestari Alam Sekitar yang harus  dicapai oleh Sekolah Kebangsaan Raja Muda (Integrasi) . Melalui Pendidikan Lestari Alam Sekitar ini, diharapkan akan dapat :-
              I.        Melaksanakan pendidikan yang menerapkan unsur alam sekitar secara berterusan melibatkan semua murid melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran alam sekitar merentasi kurikulum, aktiviti-aktiviti ko-kurikulum serta projek-projek penghijauan yang dijayakan oleh seluruh warga sekolah termasuk PIBG.
            II.        Menimbulkan kesedaran dan perubahan sikap serta amalan dalam kalangan warga sekolah dan komuniti setempat.
           III.        Mempertingkatkan kualiti persekitaran sekolah dengan memastikan kebersihan dan keceriaan persekitaran sekolah adalah pada tahap yang tinggi pada setiap masa dan kesannya wujud suasana persekitaran sekolah yang harmoni dan selesa .
          IV.        Melalui Program 3K, setiap kelas harus menerapkan elemen alam sekitar di dalam bilik darjah dan mencapai sekurang-kurangnya 80 peratus markah dari jumlah 100 peratus markah dalam penilaian  kebersihan kelas bermula dari kelas pra sekolah, kelas pendidikan khas, tahun 1 hingga ke tahun enam .
           V.        Memupuk kerjasama antara komuniti sekolah dengan masyarakat setempat dalam pelaksanaan aktiviti mesra alam.
          VI.        Sekolah Kebangsaan Raja Muda  (Integrasi) menjadi penanda aras kepada sekolah lain dan komuniti   setempat untuk pelaksanaan Pendidikan Lestari Alam Sekitar .







2.4 PIAWAI SUASANA DAN PERSEKITARAN SEKOLAH LESTARI


Merealisasikan sasaran Menuju Sekolah Lestari . pihak pengurusan telah menyusun  Perancangan Strategik dan pelan tindakan untuk pelaksanaan kelestarian alam sekitar 2013 – 2015  yang diharapkan dapat memupuk di kalangan murid-murid sekolah ini tentang unsur-unsur pendidikan dan kesedaran serta kepentingan menjaga alam sekitar di kalangan murid Sekolah Kebangsaan Raja Muda ( Integrasi) .  Antara piawai suasana dan persekitaran  Sekolah Lestari Alam Sekitar Sekolah Kebangsaan Raja Muda ( Integrasi)  ialah :-

1. Melaksanakan pelbagai aktiviti yang berunsurkan pendidikan alam sekitar akan diterapkan di dalam pelbagai  aktiviti kurikulum, ko-kurikulum dan penghijauan yang mana bertujuan supaya warga sekolah boleh  menguruskan alam sekitar secara seimbang dan holistik.

2..Pendidikan Lestari Alam Sekitar juga bermatlamat ke arah sifar sampah, kawasan persekitaran sekolah yang bersih dan ceria setiap masa serta dapat mewujudkan sekolah dalam taman.

3.    Warga sekolah Sekolah Kebangsaan Raja Muda ( Integrasi)   menyedari kepentingan dalam menghargai, menyayangi dan menjaga alam sekitar.

 4.  Mewujudkan unsur terapeutik berasaskan penghijauan kepada warga sekolah. Unsur terapeutik ini akan dapat membantu menyeimbangkan emosi khususnya murid Sekolah Kebangsaan Raja Muda ( Integrasi)  

 5. Menggalakkan inovasi dan aktiviti alam sekitar yang dapat menjimatkan penggunaan sumber dan menggunakan produk mesra alam.

6.    Memastikan semua bilik khas mesti sentiasa bersih dan ceria dan mempamerkan ciri-ciri suasana  mesra alam.

No comments:

Post a Comment